Anatomia konfliktu
Między nowym ateizmem a teologią nauki
Skąd bierze się przekonanie o nieuniknionym konflikcie pomiędzy nauką i wiarą? 
Czy ateizm jest logiczną konsekwencją teorii ewolucji? 
Co to znaczy, że nauki przyrodnicze rzucają nowe światło na teologiczną prawdę o
stworzeniu i działaniu Boga w stworzonym świecie?
Poszukując odpowiedzi na te pytania Autor omawia szereg powiązanych ze sobą
zagadnień z pogranicza teologii i nauk empirycznych, które dają wiarygodny obraz tego,
jak układają się obecnie relacje pomiędzy tymi dziedzinami, i które pozwalają
dostrzec przyczyny konfliktu pomiędzy nauką i wiarą, i realnie ocenić to, czy istnieje
możliwość jego przezwyciężenia. 
Swoją uwagę poświęca przede wszystkim teorii ewolucji - podkreśla konieczność
odróżnienia tej teorii od jej filozoficznych (zarówno materialistycznych jak i
teistycznych) interpretacji, i zaznacza, że nie ma żadnych podstaw do przeciwstawiania
tej teorii teologicznej prawdzie o stworzeniu świata przez Boga, i dopatrywania się w
niej jakiegokolwiek zagrożenia dla tej prawdy. 
Opowiada się za słusznością kreacjonizmu ewolucyjnego, zgodnie z którym Stwórca
powołuje Wszechświat do istnienia i nieustannie w nim działa za pośrednictwem praw
przyrody, które powodują nieustanny rozwój wszechświata i umożliwiają ewolucję
życia.
Tadeusz Pabjan - ksiądz katolicki, wykładowca filozofii przyrody i
filozofii nauki na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Nakładem CCPress
ukazały się jego książki Eksperymentalna metafizyka (2011), Niedomknięty bilans
wszechświata (2014) oraz - wspólnie z ks. prof. Michałem Hellerem - Stworzenie i
początek wszechświata (2013) i Elementy filozofii przyrody (2014).
Wprowadzenie
Rozdział I
O tym, co istnieje, i tym, co nie istnieje
1. Skazani na metafizykę
2. Czym powinna się zajmować fizyka?
3. Pierwszy argument nowego ateizmu 
4. Wiara w istnienie a wiara w nieistnienie 
Rozdział II
Nauka i wiara: anatomia konfliktu 
1. Wiedza versus wiara 
2. Wiara poszukująca zrozumienia 
3. Komplementarność zamiast konfliktu 
4. Skąd mit konfliktu? 
5. Spór światopoglądowy 
Rozdział III
Pomiędzy teologią a biologią 
1. Teolog wobec nauk przyrodniczych 
2. Naukowy obraz świata 
3. Ewolucja wszechświata – ewolucja życia 
4. Problem hominizacji 
Rozdział IV
Stworzenie a ewolucja 
1. Co to znaczy, że Bóg jest Stwórcą? 
2. Nauka na temat ewolucji 
3. Teologia na temat ewolucji 
4. Inteligentny projekt? 
5. Ewolucja ciała a stworzenie duszy 
Rozdział V
Nieinterwencjonistyczny model działania Boga 
1. Prawa przyrody w perspektywie naukowej
i teologicznej 
2. Stwórcza obecność Boga w świecie przyrody 
3. Bóg nie narusza praw przyrody 
4. Bóg działa poprzez przyczyny wtórne 
5. Teologia a język 
6. Zalety modelu 
Rozdział VI
Cuda a prawa przyrody 
1. Jak rozumieć cud? 
2. Znane i nieznane prawa przyrody 
3. Historia zbawienia a historia wszechświata 
4. Opatrzność a prawa przyrody 
Bibliografia 
Indeks nazwisk 
184 strony, Format: 12.5x19.5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.