Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu
Metodologia badań to pasjonująca nauka, która pokazuje drogi w krajobrazie
niewiedzy, przypuszczeń, domysłów i ludzkiej potrzeby zrozumienia. Każdy badacz
powinien wybrać drogę właściwą dla badanego problemu, kontekstu, uwarunkowań czy
postawy poznawczej. Nauki o zarządzaniu mają swoją tradycję badawczą i znaczny
dorobek, a przez to uzyskują własną tożsamość również w perspektywie
metodologicznej. Autorzy wyrażają nadzieję, że ta publikacja przyczyni się do
dalszego podnoszenia jakości badań w naukach o zarządzaniu. 
W książce poruszają kluczowe zagadnienia tej dziedziny, takie jak: 
  podstawy metodologii nauk o zarządzaniu - główne typy badań, kierunki rozwoju
    metodologii oraz sposoby przygotowania badań,
   
  problematyka badań interpretatywnych - specyfika badań jakościowych, procedury
    realizacji studiów przypadków, eksperymentów i symulacji, triangulacja, rola dyskursu w
    naukach o zarządzaniu,
   
  badania ilościowe - istota tych badań, podstawowe oraz zaawansowane techniki
    operacjonalizacji, modelowania i testowania, metody wielokryterialnej analizy decyzyjnej.
   
Obecne, trzecie wydanie książki wzbogaca wcześniejsze treści o nowe tematy, m.in.
stawianie problemów naukowych, oryginalność badań, kryteria oceny rygoru metodycznego,
wprowadzenie do badań jakościowych i ilościowych, a także badań operacyjnych. 
Publikacja skierowana jest do badaczy nauk o zarządzaniu, szczególnie młodych
adeptów tej dyscypliny, studentów i doktorantów. Służyć ma zwłaszcza doskonaleniu
warsztatu badawczego, ale będzie także pomocna tym wszystkim, którzy zamierzają
rozwijać, weryfikować lub zmieniać swoje kompetencje badawcze. 
Wstęp 
Wojciech Czakon
1. Metodologia nauk o zarządzaniu
Jerzy Niemczyk
1.1. Wprowadzenie 
1.2. Rozwój nauki
1.3. Empiryzm i dedukcja w metodologii nauk społecznych 
1.4. Podejścia idiograficzne i nomotetyczne w metodologii nauk społecznych 
1.5. Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych 
1.6. Polimorfizm w metodologii nauk społecznych 
1.7. Podsumowanie
2. Metodologia zarządzania - od fundamentalizmu do pluralizmu 
Łukasz Sułkowski
2.1. Wprowadzenie
2.2. Metodologia i epistemologia zarządzania 
2.3. Typy metod stosowanych w zarządzaniu 
2.4. "Metoda naukowa" zarządzania 
2.5. Pluralizm metodologiczny zarządzania 
2.6. Metodologia paradygmatu dominującego w zarządzaniu 
2.7. Metodologia paradygmatu alternatywnego w zarządzaniu 
2.8. Podsumowanie
3. Oryginalność w badaniach naukowych w dyscyplinie zarządzania 
Janusz Strużyna
3.1. Wprowadzenie 
3.2. Oryginalność badań naukowych oparta na wypełnianiu luki wiedzy 
3.3. Deklarowana przewaga problematyzacji nad zapełnianiem luki wiedzy 
3.4. Krótkie uzupełnienie typów problematyzowanych założeń
3.5. Społeczne uwarunkowania oceny oryginalności naukowej 
3.6. Podsumowanie
4. Rygor metodologiczny 
Wojciech Czakon
4.1. Wprowadzenie 
4.2. Istota rygoru metodologicznego
4.3. Znaczenie rygoru w rozwoju nauk o zarządzaniu 
4.4. Rygor badań ilościowych - zagadnienie pomiaru
4.5. Rygor badań interpretatywnych - zagadnienie wiarygodności 
4.6. Podsumowanie 
5. Formułowanie i wartościowanie problemów naukowych 
Jerzy Niemczyk
5.1. Wprowadzenie 
5.2. Lokowanie problemów naukowych w naukach o zarządzaniu 
5.3. Dochodzenie do problemów naukowych 
5.4. Wartościowanie problemu naukowego w naukach o zarządzaniu 
5.5. Podsumowanie 
6. Metodyka systematycznego przeglądu literatury 
Wojciech Czakon
6.1. Wprowadzenie 
6.2. Uwarunkowania badania literatury w naukach o zarządzaniu
6.3. Istota systematycznego przeglądu literatury
6.4. Procedura systematycznego przeglądu literatury 
6.5. Ocena przydatności systematycznego przeglądu literatury
6.6. Podsumowanie 
7. Metodyka metaanalizy w naukach o zarządzaniu 
Anna Gondek, Karolina Mazur
7.1. Wprowadzenie 
7.2. Miejsce metaanalizy w badaniach naukowych 
7.3. Procedura metaanalizy 
7.4. Procedura wnioskowania statystycznego w metodyce metaanalizy 
7.5. Metaregresja 
7.6. Specyfika metaanalizy stosowanej w naukach o zarządzaniu 
7.7. Podsumowanie 
8. Wprowadzenie do badań jakościowych w naukach o zarządzaniu
Katarzyna Czernek
8.1. Wprowadzenie 
8.2. Paradygmaty w naukach o zarządzaniu
8.3. Pojęcie i przesłanki stosowania badań jakościowych 
8.4. Charakterystyka badań jakościowych na tle badań ilościowych 
8.5. Procedura badawcza
8.6. Podsumowanie
9. Zastosowanie studiów przypadku w badaniach nauk o zarządzaniu 
Wojciech Czakon
9.1. Wprowadzenie 
9.2. Istota studiów przypadku 
9.3. Cele studiowania przypadków 
9.4. Procedura prowadzenia studium przypadku 
9.5. Ocena przydatności studiowania przypadków 
9.6. Podsumowanie 
10. Metody eksperymentu i symulacji w naukach o zarządzaniu 
Ewa Stańczyk-Hugiet
10.1. Wprowadzenie
10.2. Metody eksperymentu 
10.3. Metody symulacji 
10.4. Podsumowanie
11. Triangulacja - łączenie metod badawczych i urzetelnienie badań 
Sylwia Stańczyk
11.1. Wprowadzenie
11.2. Rozwój triangulacji metod 
11.3. Typy triangulacji 
11.4. Techniki łączone w triangulacji 
11.5. Triangulacja w badaniach kultur organizacyjnych 
11.6. Uwarunkowania stosowania triangulacji
11.7. Procedura i praktyka triangulacji metod 
11.8. Podsumowanie
12. Metodologiczne problemy ujęcia narracyjnego w badaniach nad organizacjami.
Dyskurs organizacyjny
Bartłomiej J. Gabryś
12.1. Wprowadzenie 
12.2. Istota procesu powstawania wiedzy teoretycznej 
12.3. Założenia teoretyczne modelu procesowego 
12.4. Ujęcie narracyjne i jego konsekwencje metodologiczne 
12.5. Egzemplifikacja wykorzystania analizy narracji
12.6. Podsumowanie 
13. Metody ilościowe w naukach o zarządzaniu - miejsce badań operacyjnych i
modelowania ekonometrycznego 
Tomasz Wachowicz
13.1. Wprowadzenie 
13.2. Modele badań operacyjnych 
13.3. Modelowanie ekonometryczne 
13.4. Podsumowanie
14. Ilościowe badanie i operacjonalizacja zjawisk w naukach o zarządzaniu 
Wojciech Dyduch
14.1. Wprowadzenie 
14.2. Cel i przebieg badań z wykorzystaniem metod ilościowych 
14.3. Od analizy literatury do hipotez badawczych 
14.4. Gromadzenie danych 
14.5. Przeprowadzenie badań i analiza danych 
14.6. Podsumowanie
15. Metodyczne aspekty budowy modeli zachowań konsumentów na rynku
Sławomir Smyczek
15.1. Wprowadzenie 
15.2. Istota i rodzaje modeli zachowań konsumentów 
15.3. Podstawy metodyczne budowy modeli rynkowych zachowań konsumentów
15.4. Podsumowanie 
16. Zaawansowane testowanie modeli badawczych 
Justyna Światowiec-Szczepańska
16.1. Wprowadzenie 
16.2. Podstawowe założenia modelowania strukturalnego 
16.3. Procedura modelowania strukturalnego 
16.4. Przykład modelowania strukturalnego 
16.5. Podsumowanie
17. Analiza sieciowa w naukach o zarządzaniu 
Patrycja Klimas
17.1. Wprowadzenie 
17.2. Istota analizy sieciowej
17.3. Procedura przeprowadzania analizy sieciowej 
17.4. Zastosowanie analizy sieciowej w naukach o zarządzaniu
17.5. Podsumowanie 
18. Metody wielokryterialnej analizy decyzyjnej w ilościowych badaniach naukowych
Tomasz Wachowicz
18.1. Wprowadzenie 
18.2. Charakterystyka wielokryterialnego problemu decyzyjnego 
18.3. Procedura postępowania w procesie rozwiązywania wielokryterialnego problemu
decyzyjnego 
18.4. Metody prowadzenia analizy trade-off 
18.5. Podsumowanie 
19. Paradygmaty i teorie w naukach o zarządzaniu 
Łukasz Sułkowski
19.1. Wprowadzenie 
19.2. Rozumienie teorii w zarządzaniu
19.3. Rodzaje teorii w zarządzaniu 
19.4. Paradygmat jako podstawa teorii organizacji i zarządzania 
19.5. Klasyfikacje paradygmatów zarządzania 
19.6. Strategie tworzenia teorii w naukach o zarządzaniu 
19.7. Podsumowanie 
Indeks 
O autorach 
460 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.