Nauki o mediach i komunikacji społecznej
Krystalizacja dyscypliny w Polsce. 
Tradycje, nurty, problemy, rezultaty
Zestaw autorów monografii jest wyrazem ciągłości
pokoleń polskich medioznawców, przy jednoczesnym dostrzeżeniu zróżnicowania,
mnogości aspektów oraz multidyscyplinarności badań nad mediami w Polsce. Dla młodych
badaczy przekrój wiekowy autorów jest przypomnieniem, że mogą szczycić się swoimi
osiągnięciami, gdyż stoją na ramionach olbrzymów. Jednym z nich jest bez wątpienia
profesor Tomasz Goban-Klas, któremu w imieniu polskiego środowiska badaczy mediów tę
monografię dedykujemy.
ze Wstępu
Publikacja naświetla problemy polityczne, ekonomiczne i etyczne, powstające ze
zróżnicowanego traktowania mediów jako narzędzi nie tyle komunikacji społecznej, ile
wręcz propagandy. (...) Sama idea książki wykazuje, że polska ,,orkiestra”
prasoznawstwa i medioznawstwa – niegdyś kameralna – stała się dużą orkiestrą
symfoniczną, wykonującą wszystkie gamy komunikacji. Ku temu w dużej mierze przyczynił
się profesor Tomasz Goban-Klas.
Prof. dr Andrius Vaišnys, Ph.D.
Dziekan Wydziału Komunikacji
Uniwersytetu Wileńskiego 
Wstęp 
Część 1. Paradygmaty i imponderabilia, czyli tożsamość dyscypliny w dobie
płynnych granic 
Ab ovo usque ad mala, czyli nauki o mediach po polsku 
WALERY PISAREK
Życie społeczne w czasach niepewności. Co mogą nam wyjaśnić nauki o mediach? 
JACEK WÓDZ
Status dyscypliny nauki o mediach. Konieczna zmiana 
IWONA HOFMAN
O paradygmacie pijarowego dziennikarstwa. Natywne dziennikarstwo? 
JERZY OLĘDZK!
Część 2. Interdyscyplinarne mosty i pogranicza 
Profesorowi Tomaszowi Gobanowi-Klasowi o relacjach między mediami a historią słów
kilka 
MAREK JABŁONOWSKI
Rola Informations and Communications Technologies (ICT) dla rozwoju badań z informacji i
komunikacji społecznej 
MARIA KOCÓJOWA
Komunikowanie polityczne i publiczne a marketing polityczny 
JAN GARLICKI
Big Data - Kruszec Informacji 
WŁODZIMIERZ GOGOŁEK
Przyszłość prasy na podstawie polskiego rynku - wyzwania i szansę 
TOMASZ GACKOWSKI
Kto bada konsumpcję mediów w Polsce i co wiemy o polskich użytkownikach mediów? 
ANNA MARTENS
Kreatywność (bardzo) sprytnego tłumu. Metodologiczne problemy w badaniach nad twórczością
fanów w modelu partycypacyjnego użytkowania mediów 
MAŁGORZATA LISOWSKA-MAGDZIARZ
Problematyka analiz zawartości i funkcji instant mediów na przykładzie serwisów społecznościowych
Instagram, Pinterest, Snapchat 
MIŁOSZ BABECKI
Miejskie getto jako motyw w muzyce popularnej 
MAREK JEZIŃSKI
Wokół teoretycznych zagadnień odbioru fotografii dziennikarskiej 
KAZIMIERZ WOLNY-ZMORZYŃSKI
Voyeuryzm i ekshibicjonizm: od perspektywy medyczno-psychologicznej do badań filmo- i
medioznawczych 
AGNIESZKA OGONOWSKA
Problem analizy filmów fabularnych oraz seriali telewizyjnych jako komunikatów
medialnych w świetle teologii środków społecznego przekazu
GRZEGORZ ŁECICKI
Etyka mediów jako integralna część nauk o mediach 
MICHAŁ DROŻDŻ
Miasto jako dzieło sztuki 
JERZY MIKUŁOWSKI POMORSKI
Część 3. Oblicza mediów 
O zarządzaniu mediami uwag kilka 
BOGUSŁAW NIERENBERG
O przeobrażeniach mediów publicznych w Polsce zdań kilka 
JANUSZ WŁODZIMIERZ ADAMOWSKI
Nowe narzędzia do badania Nowego Społeczeństwa Informacyjnego 
RYSZARD TADEUSIEWICZ
Media publiczne w Polsce: strategie rozwoju technologicznego 
STANISŁAW JĘDRZEJEWSKI
Komunikacja w czasach Internetu - powrót do źródeł? 
TADEUSZ KOWALSKI
Pop-ewolucja czwartej władzy 
MARCIN SZEWCZYK
Custom publisbing - współczesna odpowiedź na śmierć prasy i upadek reklamy 
SŁAWOMIR GAWROŃSKI
Czasopisma dla dzieci: między prasą a literaturą 
ANDRZEJ ADAMSKI
Radio internetowe, radio w Internecie - o słuchaniu online 
ŁUKASZ BŁĄD
Część 4. Egzemplifikacje, implikacje i dyskursy 
Historia prasy polskiej w naukach o mediach. Instytucje i ludzie 
TOMASZ MIELCZAREK
Dziennikarstwo polskie 1 935 i 1 947. Ciągłość i zmiana 
JERZY JASTRZĘBSKI
Profesjonalizm i kultura zawodowa polskich dziennikarzy 
BOGUSŁAWA DOBEK-OSTROWSKA
Modele kształcenia dziennikarzy ekonomicznych w Republice Czeskiej 
KRZYSZTOF GAJDKA
Media i mniejszości etniczne i narodowe. Przegląd badań z perspektywy polskiej
IWONA LEONOWICZ-BUKAŁA
"Kino to najważniejsza ze sztuk". Przemiany edukacji filmowej i medialnej w
Rosji (1896-2016) 
MAREK SOKOŁOWSKI
Internet w Kościele, Kościół w Internecie 
JÓZEF KLOCH
Medialna aktywność papieża Franciszka i nowe wątki w katolickiej doktrynie medialnej 
KATARZYNA POKORNA-IGNATOWICZ
Terroryzm 2.0 - "Nie słuchajcie mediów, posłuchajcie nas" 
ZOFIA SAWICKA
Nowe media, postprawda i populizm, czyli dlaczego millenialsi odwracają się od
demokracji 
ANNA SIEWIERSKA-CHMAJ
Mityczne organizacje nowych mediów. Google i Facebook a sztuczna inteligencja 
JAN KREFT
Idea uniwersytetu i wykorzystanie nowych (?) mediów w komunikacji
MAŁGORZATA KOSZEMBAR-WIKUK
Regulacja prawna przekazów internetowych a problem ochrony danych osobowych - zagrożenie
czy ratunek dla prasy? 
JACEK SOBCZAK, KSENIA KAKAREKO
Storytelling jako narzędzie kreowania wizerunku w mediach. Studium przypadku 
DOMINIKA NAROŻNA
Nowa dyscyplina w nowych mediach. Czy potrzebna jest promocja "nauk o mediach i
komunikacji społecznej" w sieci? 
OLGA KUREK-OCHMAŃSKA
Część 5. Inspiracje i konteksty 
The Relation Between Journalism and Society, in Theory and in Practice 
DENIS MCQUAIL
"No More Peace!": How Disaster, Terror and War Have Upstaged Media Events 
ELIHU KATZ, TAMAR LIEBES
Japanese Kuuki Theory 
YOUICHI ITO
Biogramy autorów 
620 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.