Reguły sztuki
Geneza i struktura pola literackiego
Reguły sztuki Pierre’a Bourdieu to oryginalne studium procesów powstania i
umacniania się nowoczesnej literatury, proklamującej własną autonomię w kulturze XIX
i XX wieku, i zarazem pokaz własnej, nowatorskiej metody socjologii sztuki.
Autor analizuje nie izolowane, wyrwane z kontekstu społecznego, kulturowego,
historycznego fakty literackie czy estetyczne, lecz to, co nazywa polem literackim – cały,
skomplikowany i bogaty system instytucji literackich, napięć i zależności wiążących
dzieło literackie bądź artystyczne ze światem społecznym. Interesuje go również
wygnany na długo z humanistyki konkretny podmiot; powraca on tu wraz ze swymi
indywidualnymi dyspozycjami, skłonnościami, namiętnościami, które wnosi do różnych
pól produkcji kulturowej. Bourdieu dowodzi, że nowo-czesne pole literackie, czyli
literatura nowoczesna – a także próbująca badać ją i rozumieć nowoczesna teoria
literatury, która świadomie dążyła do maksymalnego „oczyszczenia” dzieła z
kontekstów i uwarunkowań zewnętrznych – są w istocie „nieczystymi” wytworami
określonego stadium struktury społecznej. W świecie sztuki rządzą prawa specyficzne,
nie będące prostym odbiciem ideologii, pozycji klasowej etc., lecz mające charakter
homologiczny względem relacji panujących w świecie polityki i władzy.
Pierre Bourdieu – ur. 1930, jeden z najwybitniejszych i najbardziej
wpływowych socjologów współczesnych, twórca „antropologii reflek-syjnej” –
oryginalnej teorii socjologicznej. Profesor socjologii w College de France, dyrektor
Centre de Sociologie Européenne, redaktor pisma „Actes de le rechechre en sciences
sociales” oraz Consulting Editor „American Journal of Sociology”. Autor i współautor
ponad 30 książek, m. in. La Distinction (1979), Homo academicus (1984), La noblesse d'État
(1989), La misere du monde (1993). Rozległe zainteresowania naukowe Bourdieu obejmują m.
in. socjologię kultury, sztuki, wychowanie, metodologię nauk społecznych.
Wstęp
PROLOG
Flaubert analizuje Flauberta. Lektura "Szkoły uczuć"
Miejsca, umiejscowienia, przemieszczenia
Problem dziedziczenia
Konieczne przypadki
Władza pisania
Formuła Flauberta
Aneks I: Streszczenie "Szkoły uczuć"
Ameks II: Cztery odczytania "Szkoły uczuć"
Aneks III: Paryż "Szkoły uczuć"
CZĘŚĆ I Trzy stadia pola
1. Zdobycie autonomii. Faza krystyczna w wyłanianiu się pola
2. Wyłonienie się struktury dualistycznej
3. Rynek dóbr symbolicznych
CZĘŚĆ ii Podstawy nauki o przedmiotach kulturowych
1. Kwestie metody
Aneks: Intelektualista totalny i iluzja wszechmocy myśli
2. Punkt widzenia autora. Kilka ogólnych właściwości pola produkcji kulturowej
Aneks: Efekt pola i formy konserwatyzmu
CZĘŚĆ III Zrozumieć rozumienie
1. Historyczna geneza estetyki czystej
2. Społeczna geneza oka
3. Teoria w akcie lektury
Da Capo. Iluzja i Illusio
POST SCRIPTUM
W imię korporacjonizmu tego, co uniwersalne
Indeks nazwisk
545 stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.