Punkty za pochodzenie
Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście
Punkty za pochodzenie to książka o projekcie socjalistycznego uniwersytetu. Ujmując
powojenną odbudowę Polski jako modernizację, śledzi próby otwarcia szkolnictwa wyższego
dla klas pracujących. Traktuje o nauce i polityce, ale i zmianie społecznej:
rozbudzonych nadziejach, reformach i ich społecznych konsekwencjach. 
Praca Agaty Zysiak jest wyjątkowo bogata i ambitna.
Odnosi się ona nie tylko do tego, jak myślimy o tym konkretnym uniwersytecie czy
uniwersytetach w rządzonej przez komunistów Polsce w ich historycznych i socjologicznych
kontekstach, ale porusza także ogólniejsze pytanie o rolę uniwersytetów w zmianie społecznej,
zwłaszcza w XX wieku. (...) Kiedy rozważam jakość pracy naukowej, staram się brać
pod uwagę nie tylko bogactwo materiału empirycznego oraz naukową i teoretyczną
głębię badania, które to elementy są obecne w recenzowanej pracy. Mam przed wszystkim
nadzieję dowiedzieć się czegoś ważnego. W przypadku końcowych ustaleń pracy
uważam, że mamy do czynienia z tego typu istotnym i empirycznie udokumentowanym
odkryciem naukowym. 
Z recenzji prof. Michaela D. Kennedy'ego 
W książce Agaty Zysiak dostrzegam krytycyzm w postrzeganiu rzeczywistości
społecznej powojennej Polski, co pozwoliło Autorce na postawienie wielu celnych pytań.
Zaowocowało to walorami dzieła: wskazaniem luk w badaniach powojennych dziejów Polski,
próbą wypełnienia tych luk, pokazaniem sprzeczności i wielowymiarowości dokonujących
się procesów modernizacyjnych, na co nie zdobyła się dotąd historiografia,
przynosząca spłaszczony obraz rzeczywistości. 
Z recenzji prof. dr. hab. Włodzimierza Wincławskiego
Agata Zysiak – socjolożka kultury; adiunkt na Uniwersytecie Łódzkim.
Zajmuje się socjologią historyczną i badaniami biograficznymi. Stypendystka m.in.
Uniwersytetu Środkowoeuropejskiego w Budapeszcie, Fundacji Kościuszkowskiej, visiting
fellow m.in. na Uniwersytecie Michigan w Ann Arbor oraz na Wolnym Uniwersytecie Berlina.
Współautorka książki Opowiedzieć uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach...
Obecnie prowadzi na Uniwersytecie Warszawskim badania porównawcze przemian klasy
robotniczej w miastach poprzemysłowych Polski i USA. 
Wstęp       
Rozdział I: Modernizacja, przedwojnie i rewolucja    
Spór o PRL    
Totalitaryzm i modernizacja   
Wielość nowoczesności         
Monstrualna modernizacja      
Najgenialniejsze osiągnięcie    
Modernizacja bez substancji        
Domek z kart        
Społeczna rewolucja        
Wiedza i praca – uniwersytet w robotniczej Łodzi    
Magnes dla lewicowych intelektualistów  
Rewolucja w majestacie prawa        
Rozdział II: Trzy uniwersytety Józefa Chałasińskiego (1945–1952)
   
Powojenne wizje uniwersytetu       
Uniwersytet liberalny           
„Demokratyczny populista”
              
Uniwersytet uspołeczniony           
Wizje i realia
                    
Uczelnia prowincjonalna
             
Uniwersytet socjalistyczny          
Ministrant nowego obrządku
             
Modele uniwersytetu           
Postscriptum
                    
Rozdział III: Przebudowa imaginarium społecznego 
Imaginarium          
Nowomowa i język totalitarny        
Historyczna analiza dyskursów socjalistycznych    
Prasa codzienna i jej analiza        
Binaryzacja dyskursu          
Przedwojnie i powojnie        
Kopciuszek i pustynia
             
Czy Łódź się cieszy?
                  
Skok, którym nie może się poszczycić żadna inna uczelnia
       
Sprawa łódzkich uczelni to sprawa każdego mieszkańca Łodzi    
Konfiguracja uczestników i procesów         
Studenci i studiowanie          
Ku przyszłości – nowe kadry i demokratyzacja    
Starzy i nowi profesorowie      
Nauka i uniwersytet           
Złe siły         
Demokratyzacja i socjalistyczna merytokracja    
Rozdział IV: Projekt: nowe kadry     
Dostępność kształcenia    
Inteligencja i PRL     
Pierwsi studenci UŁ     
Rozwijający skrzydła     
Kursanci na studiach
              
Pokolenia powojennych studiujących     
Praca przywilejem i obowiązkiem   
Uniwersytet Łódzki – trwanie         
Rozpoczęcie studiów       
Mechanizmy selekcji         
Edukacja techniczna            
Rola wykształcenia         
Konsekwencje           
Rozdział V: Akademicki model biografii   
Nowe kadry uniwersyteckie      
Dziedzice, awans i zmiana       
Model akademickiej biografii        
Dom rodzinny          
Studia – zajęcie pozycji w polu        
Akademia – kryteria i reguły pola        
Podsumowanie biografii      
Uniwersytet liberalny w biografiach       
Nieprawdziwe wizje
             
Praca reprodukcji i mechanizmy selekcji     
Gdzie jest „hysteresis”?     
Les miraculés       
Przełamanie   
Rzemiosło     
Konflikt pokoleń – konflikt klas         
Selekcja i język          
Państwo dobrobytu        
Drobna różnica     
Przeciwne wektory „hysteresis”      
Zakończenie     
Ilustracje i tabele   
Indeks ilustracji     
Indeks tabel         
Skróty       
Bibliografia        
Indeks przedmiotowy      
Indeks osób        
Summary: Points for Class Origin: Postwar Modernization and the University in a
Working-Class City    
342 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.