
WYKŁADY O FILOZOFII POLITYCZNEJ KANTA
ARENDT H. wydawnictwo: FUNDACJA AUGUSTA , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 30.00 Twoja cena 28,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wykłady o filozofii politycznej Kanta
Rozum bezwarunkowo potępia wojnę, nie stanowi ona jednak nieuleczalnego zła, a różnorodność
narodów, wraz ze wszystkimi wynikającymi z niej konfliktami, jest wehikułem postępu.
Tego rodzaju ustalenia będące wynikiem sądu estetycznego i refleksyjnego nie niosą
żadnych praktycznych skutków dla działania. Wszelako maksymy działania nie
unieważniają sądu estetycznego i refleksyjnego. Innymi słowy, choćby nawet Kant
zawsze działał na rzecz pokoju, to i tak wiedziałby i pamiętałby o swoim sądzie
afirmującym wzniosłość wojny. Jeśli jednak działałby na podstawie wiedzy, którą
uzyskał jako widz, we własnych oczach okazałby się przestępcą. A jeśli z racji
owego "moralnego obowiązku" zapomniałby o swoich ustaleniach jako widza,
stałby się tym, czym staje się wielu dobrych, zaangażowanych po stronie pokoju i
związanych ze sprawami publicznymi ludzi - idealistycznym głupcem. (Fragment Wykładów
Hannah Arendt)
Daje się tu słyszeć głos innego Kanta, który wie, że wojna dynamizuje rozwój i
pobudza znieczulone przez "opium" i dostatek wartości. Ale to nie małostkowa
kalkulacja potencjalnych zysków, jakie niesie konflikt wojenny, każe mu się za nim
warunkowo opowiedzieć. Jego apologia wojny ma charakter estetyczny i nie przecina się z
refleksją moralną. Mówiąc inaczej, przyjęcie powszechnie ważnej maksymy działania w
formie imperatywu hipotetycznego ("aby obronić pokój, potrzebna jest teraz
wojna") nie wyklucza raz powziętych sądów estetycznych. (You smell that? Do you
smell that? Napalm, son. Nothing else in the world smells like that. I love the smell of
napalm in the morning). Gdyby Kant temu przeczył, wyszedłby - wedle słów Arendt - na
"idealistycznego głupca", gdyby to aprobował, we własnych oczach stałby się
przestępcą. (Ze Wstępu Piotra Nowaka)
160 stron, oprawa miękka ze skrzydełkami Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- KSIĘGA DAO I DE Z KOMENTARZEM WANG BI LAOZI
- TWARZĄ DO ŚCIANY NAUCZANIE BODHIDHARMY I PIERWSZYCH PATRIARCHÓW ZEN
- STRUKTURALNE PRZEOBRAŻENIA SFERY PUBLICZNEJ HABERMAS J.
- KIM PAN JEST PROFESORZE FOUCAULT? DEBATY ROZMOWY POLEMIKI FOUCAULT M.
- ETYKA I POLITYKA MACINTYRE A.
- SUTRA SZÓSTEGO PATRIARCHY HUI-NENGA WRAZ Z JEGO KOMENTARZEM DO SUTRY DIAMENTOWEJ
- WOKÓŁ SOFISTYKI NERCZUK Z.
- O POSTĘPOWANIU CZŁOWIEKA OAKESHOTT M.
- PLATONIZM MATEMATYCZNY I HERMENEUTYKA KRÓL Z.
- POLITYKA JAKO OBIETNICA ARENDT H.
- FENOMEN I PRZEDSTAWIENIE FRANCUSKA ESTETYKA FENOMENOLOGICZNA LORENC I. SALWA M. SCHOLLENBERGER P.
- Z CZEGO JUTRO... DIALOG ROUDINESCO E. DERRIDA J.
- ROUSSEAU KANT GOETHE CASSIRER E.
- MIĘDZY ALETEJOLOGIĄ PARMENIDESA A ONTOTEOLOGIĄ FILONA BLANDZI S.
- FILOZOFIA PODMIOTU FRAGMENTY FILOZOFII ANALITYCZNEJ GÓRNICKA-KALINOWSKA J. RED.
- DROGA KU PRZEBUDZENIU ŚANTIDEWA ŚANTIDEWA
- O PRZEMOCY NIEPOSŁUSZEŃSTWO OBYWATELSKIE ARENDT H.
- WIELE TWARZY REALIZMU I INNE ESEJE PUTMAN H.
- FILOZOFIA OŚWIECENIA CASSIRER E.
- IDEE EDUKACYJNE PÓŹNOANTYCZNEJ SOFISTYKI IV WIEKU KOSZNICKI M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|