Proces grupowy
Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców
Grupa nie jest prostą sumą charakterów, zdolności i predyspozycji tworzących ją
jednostek. Zespół pracujących ze sobą ludzi to coś więcej. Dobrze zarządzany może
wypracować lepsze, szybsze i bardziej innowacyjne rozwiązania, niż wskazywałaby na to
liczba jego członków. Odpowiednio zmotywowani ludzie współpracują, wzmacniają
nawzajem swoje talenty, dyskutują i wpadają na świetne pomysły. Warunkiem
skuteczności działań zespołu jest takie pokierowanie grupą, by wzmocnić — a nie
zdusić — jej atuty, choć to ostatnie zdarza się nader często.
Praca z ludźmi to nie tylko dążenie do wspólnego celu. To także okazja do
towarzyszenia innym w ich rozwoju, odkrywaniu własnego potencjału, realizowaniu ważnych
celów. Aby skutecznie zarządzać, trzeba dobrze poznać samego siebie, swoje wady i
mocne strony, sposoby reagowania w sytuacjach konfliktogennych, nudnych czy irytujących.
Żeby pomagać ludziom w pokonywaniu barier komunikacyjnych, asertywnym domaganiu się
swoich praw czy osiąganiu satysfakcjonujących celów, trzeba być osobą, która sama
posiada te kompetencje. 
Z książki Proces grupowy dowiesz się, że nauka zarządzania ludźmi to także
praca nad sobą w każdym momencie procesu grupowego — od formowania się zespołu,
poprzez przezwyciężanie konfliktów między jednostkami i etap normalizacji
współdziałania, aż do zbierania owoców wspólnej pracy.
dr Agnieszka Kozak — psycholog, terapeutka, coach, nauczyciel
akademicki, trenerka biznesu. Adiunkt w Instytucie Psychologii KUL. Specjalizuje się w
procesowym podejściu do szkoleń z zakresu przywództwa i umiejętności osobistych.
Oznacza to towarzyszenie ludziom w drodze ku dojrzałości najpierw osobistej, a potem
dopiero menedżerskiej, ponieważ dojrzały człowiek to godny zaufania przywódca,
któremu można powierzyć swoje życie zawodowe. W pracy z ludźmi nie jest dla niej
ważna powierzchowna satysfakcja uczestników, ale solidna, choć czasami trudna praca,
która przyniesie wymierne efekty w postaci realnej zmiany. Kocha to, co robi, i robi to,
co kocha.
Wstęp (5) 
 
Formowanie się grupy (11) 
  
  - Kto jest kim, czyli wejście w grupę (12) 
 
  - Decyzja jednostki o udziale w grupie (41) 
 
  - Główne zadania dla prowadzącego w fazie formowania się grupy (55)
 
 
Burza w grupie (57) 
  
  - Opór, czyli lęk przed oceną w grupie (58) 
 
  - Sprzeciw w grupie (63) 
 
  - Konflikt - czy jest nieunikniony? (65) 
 
  - Zarządzanie grupą w fazie burzy (82) 
 
  - Główne zadania dla prowadzącego w fazie burzy (103)
 
 
Normalizacja w grupie (109) 
  
  - Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa (110) 
 
  - Myślenie grupowe (127) 
 
  - Efektywność słuchania - słuchać, aby usłyszeć (138) 
 
  - Asertywna komunikacja w grupie (145) 
 
  - Główne zadania dla prowadzącego w fazie normalizacji w grupie (153)
 
 
Kreatywne działanie (155) 
  
  - Bariery komunikacyjne - by je ominąć, należy je poznać (156) 
 
  - Twórczość w pracy grupy - kreowanie rzeczywistości (164) 
 
  - Sposoby rozwiązywania problemów w grupie (178) 
 
  - Główne zadanie dla prowadzącego w fazie działania (186)
 
 
Zakończenie (207) 
Bibliografia (209)
216 stron, Format: 14.0x21.0cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.