| 
  
 IDEE EDUKACYJNE PÓŹNOANTYCZNEJ SOFISTYKI IV WIEKU
 KOSZNICKI M.  wydawnictwo: WYD UN GDAŃSK , rok wydania 2014, wydanie Icena netto: 37.80  Twoja cena  35,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Idee edukacyjne późnoantycznej sofistyki IV wieku
 
W publikacji autor analizuje poglądy na kształcenie i wychowanie środowiska późnoantycznych
sofistów funkcjonującego w IV wieku  n.e. na terenie cesarstwa rzymskiego. 
Bazę źródłową pracy stanowią teksty głównych przedstawicieli tej grupy tj.
Himeriusza, Temistiusza i Libaniusza - pogańskich intelektualistów, działających w
ówczesnym okresie na polu edukacji retorycznej. 
Pokazane zostały ich zapatrywania na zasadnicze ogniwa procesu kształcenia (np.
rolę nauczyciela) oraz scharakteryzowano  wyznawane ideały edukacyjne. 
Analizie poddano także  poglądy sofistów na wychowawczą rolę rodziny ze
szczególnym uwzględnieniem działań ojca. 
Całość rozważań podjętych w pracy osadzona została w kontekście
funkcjonujących w kręgu późnoantycznych sofistów wzorców i modeli postępowania
pedagogicznego.
 
Wstęp              7 
Źródła            10 
Stan badań           14 
Rozdział I 
Sofiści i edukacja w IV wieku        24 
1.1. Sofiści i ich szkoły środowiskiem edukacyjnym w IV wieku    24 
1.1.1. Libaniusz (Libanios)        27 
1.1.2. Himeriusz (Himerios)        33 
1.1.3. Temistiusz (Themistios)       36 
1.2. Greckie ośrodki szkolnictwa na wschodzie imperium rzymskiego
         40 
1.3. Edukacyjne wzorce z przeszłości       47 
Rozdział II 
Zapatrywania na edukację formalną w twórczości IV-wiecznych sofistów pogańskich
       53 
2.1. Cele działań edukacyjnych         54 
2.1.1. Libaniusz, Himeriusz – ideał retoryczny      54 
2.1.2. Temistiusz – ideał filozoficzno-retoryczny    66 
2.2. Misja edukacyjna nauczyciela       75 
2.3. Ideał ucznia          88 
2.4. Pedagodzy            99 
Rozdział III 
Rodzina jako środowisko wychowawcze w opinii późnoantycznych sofistów
       115 
3.1. Rola i zadania rodziny          115 
3.2. Zadania opiekuńcze i wychowawcze ojca       122 
3.2.1. Ojcowie i zagrożenia procesu wychowawczego     128 
3.2.2. Ojcowie i synowie        137 
3.2.3. Ojciec-nauczyciel          139 
3.2.4. Ojciec-filozof         140 
3.3. Wychowawcza rola matki w rodzinie      144 
3.4. Dzieci i młodzież           149 
Rozdział IV 
Edukacja władcy późnorzymskiego w opinii IV-wiecznych sofistów
        154 
4.1. Wychowanie władcy w ujęciu Libaniusza     154 
4.2. Edukacja władcy rzymskiego w opinii Temistiusza     159 
Zakończenie
             164 
Aneks 1 
Himeriusz, Monodia na śmierć syna Rufina
         167 
Aneks 2 
Libaniusz, Czy należy się żenić      174 
Aneks 3 
Temistiusz, O umiarkowaniu w uczuciach albo o miłości do dzieci
       180 
Aneks 4 
Libaniusz, O zapraszaniu na uroczystości  – Or. 53
      189 
Aneks 5 
Libaniusz, Chreia 3. Izokrates mówił, że korzeń edukacji jest gorzki, jego owoc słodki
            197 
Bibliografia            205 
Wykaz skrótów           220 
 
222 strony, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - LOGIKA FORMALNA I LOGIKA TRANSCYDENTALNA HUSSERL E.
 
  - NIETSCHE TOM 2. HEIDEGER M.
 
  - PUSZKA PANDORY METAMORFOZY ZNACZENIA SYMBOLU MITYCZNEGO PANOFSKY D. PANOFSKY E.
 
  - WKRACZAJĄC W GÓRY NAUCZANIE MISTRZA ZEN TUHG-SHAN
 
  - OD OŚWIECENIA DO REWOLUCJI VOEGELIN E.
 
  - LOGOS MIT I RATIO WYBRANE KONCEPCJE RACJONALNOŚCI OD XV DO XVII WIEKU TRZCIŃSKA I.
 
  - O TYRANII ZAWIERA KORESPONDENCJĘ STRAUSS-KOJEVE STRAUSS L.
 
  - TWARZĄ DO ŚCIANY NAUCZANIE BODHIDHARMY I PIERWSZYCH PATRIARCHÓW ZEN
 
  - PRZYSZŁOŚĆ RELIGII VATTIMA G. RORTY R.
 
  - KIM PAN JEST PROFESORZE FOUCAULT? DEBATY ROZMOWY POLEMIKI FOUCAULT M.
 
  - BÓG DAWKINSA GENY MEMY SENS ŻYCIA MCGRATH A.
 
  - SUTRA SZÓSTEGO PATRIARCHY HUI-NENGA WRAZ Z JEGO KOMENTARZEM DO SUTRY DIAMENTOWEJ
 
  - TEORIA KRYTYCZNA SZKOŁY FRANKFURCKIEJ WPROWADZENIE SZAHAJ A.
 
  - PLATONIZM MATEMATYCZNY I HERMENEUTYKA KRÓL Z.
 
  - LEWIATAN W TEORII PAŃSTWA THOMASA HOBBESA SCHMITT C.
 
  - FENOMEN I PRZEDSTAWIENIE FRANCUSKA ESTETYKA FENOMENOLOGICZNA LORENC I. SALWA M. SCHOLLENBERGER P.
 
  - STUDIA NAD GRECKĄ TRADYCJĄ EGZEGETYCZNĄ ARYSTOTELESOWEGO O DUSZY KOMOROWSKA J.
 
  - IDEA FENOMENOLOGII HUSSERL E.
 
  - MIĘDZY ALETEJOLOGIĄ PARMENIDESA A ONTOTEOLOGIĄ FILONA BLANDZI S.
 
 - ANTROPOLOGIA ANTYKU GRECKIEGO ZAGADNIENIA I WYBÓR TEKSTÓW LENGAUER WŁ. MAJEWSKI P. TRZCIONKOWSKI L.
  
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |