POZYTYWNE SKUTKI DOŚWIADCZEŃ TRAUMATYCZNYCH
OGIŃSKA-BULIK N. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 56.35 Twoja cena 53,53 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych czyli kiedy łzy
zamieniają się w perły
Trauma (uraz psychiczny), do jakiej dochodzi w reakcji na wydarzenia lub sytuacje
zagrażające zdrowiu i życiu człowieka, na ogół wiąże się z różnymi negatywnymi
konsekwencjami i zaburzeniami. Tymczasem książka pokazuje, że w wyniku doświadczonej
traumy może pojawić się wiele pozytywnych zmian, które składają się na fenomem
potraumatycznego wzrostu. Te pozytywne zmiany przejawiają się w poprawie relacji z
innymi, większym docenianiu życia, dokonanych przewartościowaniach w sferze duchowej,
wyższej samoocenie. Oznacza to, że z doświadczenia traumatycznego, oprócz
niewątpliwej straty, doznanego bólu czy cierpienia, człowiek potrafi wynieść też
coś dobrego. Wymaga to jednak pewnych umiejętności, aby doprowadzić do
przekształcenia łez w perły, i stworzyć szanse nie tyle na szczęśliwe, co dobre i
sensowne życie.
Monografia jest przeznaczona dla wszystkich osób zainteresowanych problematyką
traumy i jej skutków, zwłaszcza pozytywnych.
Szczególnie jednak będzie przydatna dla psychologów, zarówno teoretyków, jak i
praktyków, zwłaszcza psychologów klinicznych, specjalistów z zakresu zdrowia, stresu i
psychotraumatologii, a także lekarzy psychiatrów, którzy zajmują się leczeniem
zaburzeń po stresie pourazowym. Książka będzie także cennym źródłem wiedzy dla
studentów psychologii, pedagogiki, socjologii, medycyny.
Spis treści:
Wprowadzenie
1. Stres i trauma
1.1. Stres i stresory
1.2. Trauma jako źródło stresu
1.2.1. Pojęcie traumy
1.2.2. Częstość występowania zdarzeń traumatycznych
1.2.3. Reakcje ludzi na zdarzenia traumatyczne
1.3. Zespół stresu pourazowego
1.3.1. Rozpoznanie
1.3.2. Rozpowszechnienie
1.3.3. Mechanizmy rozwoju zaburzenia po stresie traumatycznym
2. Pozytywne skutki doświadczania wydarzeń traumatycznych - zjawisko
potraumatycznego wzrostu
2.1. Korzyści wynikające z doświadczeń traumatycznych
2.2. Fenomen potraumatycznego wzrostu
2.3. Modele wzrostu po traumie
2.4. Rozpowszechnienie zjawiska
2.5. Czynniki warunkujące potraumatyczny wzrost
2.5.1. Uwarunkowania sytuacyjne
2.5.2. Uwarunkowania podmiotowe
2.5.3. Radzenie sobie ze stresem
2.5.4. Dobrostan fizyczny i psychiczny a wzrost po traumie
2.6. Pomiar potraumatycznego wzrostu
2.7. Uwagi krytyczne na temat koncepcji potraumatycznego wzrostu
2.7.1. Zastrzeżenia metodologiczne
2.7.2. Kontrowersje konceptualizacyjne
2.8. Badania własne
2.8.1. Cel badań, założenia i pytania badawcze
2.8.2. Badanie 1. Temperament a potraumatyczny wzrost
2.8.3. Badanie 2. Osobowość typu D
2.8.4. Badanie 3. Rola prężności psychicznej
2.8.5. Badanie 4. Duchowość/religijność
2.8.6. Badanie 5. Poczucie sensu życia
2.8.7. Badanie 6. Znaczenie wsparcia społecznego
2.8.8. Badanie 7. Strategie radzenia sobie ze stresem
2.8.9. Badanie 8. Symptomy stresu pourazowego
2.8.10. Badanie 9. Poczucie zadowolenia z życia a wzrost po traumie
2.8.11. Podsumowanie wyników badań własnych
3. Pozytywne zmiany w wyniku doświadczania negatywnych wydarzeń życiowych u
dzieci i młodzieży
3.1. Charakterystyka i występowanie
3.2. Mechanizmy wzrostu po traumie
3.3. Uwarunkowania potraumatycznego wzrostu
3.3.1. Czynniki sytuacyjne
3.3.2. Uwarunkowania podmiotowe
3.3.3. Poczucie dobrostanu a wzrost po traumie
3.4. Pomiar pozytywnych zmian po traumie
3.5. Badania własne
3.5.1. Cel badań, założenia i pytania badawcze
3.5.2. Badanie 1. Cechy osobowości a występowanie pozytywnych zmian po traumie
3.5.3. Badanie 2. Poczucie koherencji, własnej wartości i skuteczności
3.5.4. Badanie 3. Prężność i umiejscowienie kontroli
3.5.5. Badanie 4. Rola wsparcia społecznego
3.5.6. Badanie 5. Strategie radzenia sobie ze stresem
3.5.7. Badanie 6. Symptomy stresu pourazowego
3.5.8. Badanie 7. Jakość życia a osobowy wzrost
3.5.9. Badanie 8. Zmiany po traumie u matek a osobowy wzrost u ich dzieci
3.5.10. Podsumowanie badań dotyczących osobowego wzrostu u dzieci i młodzieży
4. Kształtowanie kompetencji do radzenia sobie z wydarzeniami traumatycznymi -
wspieranie procesu wzrostu po traumie
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
Indeks nazwisk
244 strony, B5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- UMYSŁ PONAD NASTROJEM ZMIEŃ NASTRÓJ POPRZEZ ZMIANĘ SPOSOBU MYŚLENIA PADESKY C.A. GREENBERGER D.
- REGULACJA EMOCJI W PSYCHOTERAPII PODRĘCZNIK PRAKTYKA LEAHY R. TIRCH D. NAPOLITANO L.
- PSYCHOTERAPIA GESTALT W PRAKTYCE KLINICZNEJ OD PSYCHOPATOLOGII DO ESTETYKI KONTAKTU FRANCESETTI G. GECELE M. ROUBAL J. RED.
- PSYCHOTERAPIA GESTALT CHU V.
- TRENING KONSTRUKTYWNYCH ZACHOWAŃ MONTI P.M. ABRAMS D.B. KADEN R.M. COONEY N.L.
- TERAPIA GESTALT PERLS F.S.
- TEORIA I PRAKTYKA TERAPII GESTALT MELLIBRUDA J.
- GESTALT TERAPIA KRÓTKOTERMINOWA HOUSTON G.
- PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA BRZEZIŃSKA A. APPELT K. ZIÓŁKOWSKA B.
- BUDOWANIE POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI ATKINSON S.
- TRAUMA EGZYSTENCJALNA A WARTOŚCI POPIELSKI K.
- ASERTYWNOŚĆ KLUCZ DO DOBRYCH RELACJI I POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI KLOS A.
- SYMBIOZA I AUTONOMIA TRAUMA SYMBIOTYCZNA I MIŁOŚĆ BEZ UWIKŁAŃ RUPPERT F.
- DIAGNOZA PSYCHIATRYCZNA PRAKTYCZNY PODRĘCZNIK DLA KLINICYSTÓW MORRISON J.
- LEKSYKON PSYCHOLOGII ROZWOJU CZŁOWIEKA TOM 1 BAKIERA L. STELTER Ż.
- INTERPERSONALNA TRAUMA MECHANIZMY I KONSEKWENCJE WIDERA-WYSOCZAŃSKA A. KUCZYŃSKA A.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PODEJŚCIE ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE PALUCHOWSKI W.J.
- PSYCHOPATOLOGIA SELIGMAN M.E.P. WALKER E.F. ROSENHAN D.L.
- ALEKSYTYMIA I DYSOCJACJA JAKO PODSTAWOWE CZYNNIKI ZJAWISK POTRAUMATYCZNYCH ZDANKIEWICZ-ŚCIGAŁA E.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PROCES NARZĘDZIA STANDARDY. PALUCHOWSKI W.J.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|