| 
  
 PSYCHOLOGIA UCZNIA I NAUCZYCIELA
 KOWALIK S. RED.  wydawnictwo: PWN , rok wydania 2011, wydanie I    cena netto: 62.00  Twoja cena  58,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia ucznia i nauczyciela
  Pierwszy od dwudziestu lat, nowoczesny podręcznik podejmujący całościowo
    problematykę psychologii kształcenia w odniesieniu do polskiego systemu edukacji.
   
  Modelowy program nauczania psychologii - systematycznie weryfikowany i
    doskonalony w praktyce.
   
  Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju dzieci i młodzieży dobrana
    pod kątem potrzeb nauczycieli kształcących w szkołach podstawowych, gimnazjach i
    szkołach średnich różnego typu.
   
  Omawia najważniejsze i najtrudniejsze problemy edukacyjne według
    wspólnego schematu teoretycznego: 
    
      prezentacja konkretnego przypadku ilustrującego konkretny problem
        edukacyjny,
       
      wszechstronne i pogłębione naukowe wyjaśnienie problemu,
       
      ukazanie praktycznych implikacji wynikających z przestawionej wiedzy i
        dotyczących praktycznych działań nauczycieli służących rozwiązaniu określonego
        problemu edukacyjnego,
       
     
   
  propozycje praktycznych działań i zastosowania wiedzy psychologicznej w
    praktyce edukacyjnej,
   
  elementy ułatwiające przyswojenie wiedzy: schematy, wykresy, ramki,
    wyróżnienia definicji i najważniejszych pojęć.
   
 
Podręcznik przeznaczony dla: 
 
  - studentów pedagogiki i kierunków nauczycielskich,
 
  - studentów innych kierunków, którzy starają się o uzyskanie uprawnień
    pedagogicznych,
 
  - nauczycieli, którzy chcą pogłębić swoja wiedzę,
 
  - pedagogów i psychologów szkolnych, wychowawców.
 
 
 
Prof. dr hab. Stanisław Kowalik - prorektor Akademii Wychowania Fizycznego im.
Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu. Wieloletni wykładowca psychologii na kierunkach
nauczycielskich, specjalista w dziedzinie psychologii społecznej i psychologii
rehabilitacji, wielokrotnie wyróżniany za pracę dydaktyczną, naukową i społeczną.
Współpracuje z organizacjami zajmującymi się bezpieczeństwem publicznym i domami
pomocy społecznej. Przez wiele lat był członkiem Rady ds. Przeszczepów Narządów.
Jego zainteresowania badawcze to stosowana psychologia społeczna, psychologia
rehabilitacji i makropsychologia społeczna. 
 
Spis treści: 
Wstęp 
 
Rozdział 1 
Psychologia w szkole. Zarys problematyki (Stanisław Kowalik) 
1.1. Rozwój psychologii szkolnej 
1.2. Zastosowania wiedzy psychologicznej w szkole 
1.3. Użytkownicy wiedzy psychologicznej w szkole 
1.4. Podsumowanie 
 
Rozdział 2 
Problemy uczniów i ich rozwiązywanie przez nauczycieli (Stanisław
Kowalik) 
2.1. Wprowadzenie 
2.2. Wiedza jako regulator profesjonalnych działań nauczycieli 
2.3. Problemy uczniów i ich klasyfikacje 
2.4. Rozwiązywanie problemów uczniowskich przez nauczycieli 
2.5. Optymalizacja pomocy udzielanej uczniom z trudnościami edukacyjnymimi wychowawczymi 
2.6. Charakterystyka funkcjonalnego rozwiązywania problemów uczniowskich 
2.7. Podsumowanie 
Załącznik A. Pomiar poczucia jakości życia uczniów 
 
Rozdział 3 
Skuteczne uczenie się w szkole (Joanna Urbańska, Mariusz Urbański) 
3.1. Wprowadzenie 
3.2. Uwarunkowania skutecznego uczenia się 
3.3. Konteksty uczenia się: lekcja 
3.4. Uwarunkowania uczenia się i obszary wpływu nauczyciela 
3.4.1. Uwarunkowania organizacyjne 
3.4.2. Uwarunkowania motywacyjne 
3.4.3. Uwarunkowania emocjonalne 
3.4.4. Uwarunkowania komunikacyjne 
3.5. Podsumowanie 
Załącznik B. Jak doskonalić własne kompetencje dydaktyczne? 
 
Rozdział 4 
Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole (Dariusz Rosiński) 
4.1. Wprowadzenie 
4.2. Uczeń z trudnościami wychowawczymi 
4.3. Trudności wychowawcze, problemy wychowawcze, zaburzenia zachowania a zaburzenia
socjalizacji 
4.4. Zaburzenia procesu socjalizacji i ich klasyfikacje 
4.5. Wrażliwość nauczyciela na problemy wychowawcze uczniów 
4.6. Interwencja nauczyciela w środowisku ucznia 
4.7. Podsumowanie 
Załącznik C. Skala Zaburzeń Socjalizacji 
 
Rozdział 5 
Adaptacja uczniów do warunków szkoły (Maciej Wilski) 
5.1. Wprowadzenie - omówienie przypadku trudności adaptacyjnych 
5.2. Charakterystyka procesu przystosowania oraz jego rodzaje 
5.2.1. Pojęcie przystosowania 
5.2.2. Adaptacja społeczna 
5.2.3. Adaptacja zadaniowa 
5.2.4. Adaptacja organizacyjna 
5.3. Szkoła jako generator trudnych sytuacji dla ucznia 
5.3.1. Relacja uczeń - inni uczniowie 
5.3.2. Relacja uczeń - nauczyciel 
5.3.3. Relacja uczeń - szkoła jako organizacja 
5.4. Potencjał adaptacyjny dziecka 
5.4.1. Zasoby biologiczne 
5.4.2. Zasoby psychologiczne 
5.4.3. Zasoby społeczne 
5.5. Psychologiczne mechanizmy adaptacyjne - radzenie sobie ze stresem 
5.6. Rola nauczyciela we wspieraniu adaptacji ucznia 
5.7. Podsumowanie 
Załącznik D. Rozmowa z uczniem jako forma pomocy psychologicznej 
 
Rozdział 6 
Ocena osiągnięć edukacyjnych uczniów (Remigiusz Koc) 
6.1. Wprowadzenie - Ocena uczniów jako antidotum na wszystkie problemy w pracy
nauczyciela - przykład niewłaściwej oceny osiągnięć szkolnych 
6.2. Rodzaje i funkcje oceny osiągnięć ucznia 
6.3. Percepcja i ocena własnych oraz cudzych osiągnięć 
6.4. Źródła błędów i rozbieżności w ocenie osiągnięć ucznia 
6.5. Wybrane metody zwiększenia trafności oceny osiągnięć ucznia przez nauczyciela 
6.6. Pożądane i niekorzystne konsekwencje oceny osiągnięć ucznia 
6.7. Główne zasady skutecznej oceny ucznia - zamiast podsumowania 
Załącznik E. Alternatywne narzędzia pomiaru osiągnięć szkolnych - metoda portfolio 
 
Rozdział 7 
Konflikty w środowisku szkolnym (Remigiusz Koc) 
7.1. Wprowadzenie 
7.2. Konflikt w szkole - szansa czy zagrożenie? 
7.3. Źródła konfliktów w środowisku szkolnym i główne style reakcji na konflikt 
7.4. Dynamika sytuacji konfliktowej i wyznaczniki eskalacji konfliktu 
7.5. Sposoby kierowania konfliktem na terenie szkoły 
7.6. Sztuka prowadzenia negocjacji w środowisku szkolnym 
7.7. Główne etapy negocjacji i czynniki wpływające na ich przebieg 
7.8. Mediacje - optymalna metoda kierowania konfliktem w środowisku szkolnym  
7.9. Co praktycznego wynika z rozważań nad konfliktami - podsumowanie 
Załącznik F. Rozpoznanie sytuacji konfliktowych w środowisku szkolnym 
 
Rozdział 8 
Współpraca szkoły z rodzicami ucznia (Magdalena Miotk-Mrozowska)  
8.1. Wprowadzenie 
8.2. Rozwiązania dotyczące relacji szkoła-rodzice w Polsce i na świecie 
8.3. Relacja interpersonalna nauczyciel-rodzice 
8.4. Wzajemne postawy rodziców i nauczycieli 
8.5. Komunikacja pomiędzy nauczycielem i rodzicem 
8.6. Wyznaczniki interakcji nauczyciel-rodzice 
8.7. Rola nauczyciela w usprawnieniu kontaktów szkoły z rodzicami 
Załącznik G. Pięć przykazań wywierania skutecznego wpływu interpersonalnego 
 
Rozdział 9 
Nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne w procesie edukacji (Magdalena
Miotk-Mrozowska) 
9.1. Wprowadzenie 
9.2. Nowe technologie w procesie edukacji 
9.3. Pojęcie kapitału społecznego 
9.4. Wykorzystywanie nowych technologii w procesie edukacji - rola nauczyciela  
9.4.1. Pomnażanie kapitału społecznego przez zwiększanie dostępu do nowych
technologii w edukacji 
9.4.2. Rozpowszechnianie i promowanie wiedzy na temat sposobów wykorzystywania nowych
technologii wśród uczestników procesu edukacji 
9.4.3. Kształtowanie jakości użytkowania nowych technologii w edukacji 
9.4.4. Działania ukierunkowane na budowanie struktur społecznych bazujących na zaufaniu
na każdym szczeblu procesu edukacji 
9.5. Podsumowanie 
Załącznik H. Zastosowania nowych technologii w pracy nauczyciela 
 
Rozdział 10 
Integracja uczniów niepełnosprawnych z uczniami pełnosprawnymi (Stanisław
Kowalik) 
10.1. Wprowadzenie 
10.2. Zalety i wady integracji w szkole 
10.3. Rodzaje integracji szkolnej 
10.4. Integrująca kultura edukacyjna 
10.5. Działalność psychologiczna w doskonaleniu integracji edukacyjnej 
10.6. Podsumowanie 
Załącznik I. Ocena wyuczalności dziecka niepełnosprawnego 
 
Rozdział 11 
Promocja szkoły i jej współpraca ze środowiskiem lokalnym (Remigiusz
Koc) 
11.1. Wprowadzenie 
11.2. Szkoła nowo powstała i szkoła z tradycjami w społeczności lokalnej 
11.3. Atrakcyjność szkoły dla przyszłych uczniów i ich rodziców 
11.4. Szkoła jako organizacja ucząca się 
11.5. Otoczenie szkoły 
11.6. Relacje szkoły z otoczeniem - analiza z perspektywy koncepcji ekosystemu
społecznego 
11.7. Kształtowanie wizerunku i promocja szkoły w środowisku lokalnym 
11.7.1 Wizerunek jako przedmiot oddziaływań PR 
11.7.2. Proces tworzenia wizerunku szkoły 
11.7.3. Techniki i narzędzia kształtowania wizerunku szkoły 
11.7.3.1. Media relations - sztuka współpracy szkoły z mediami 
11.7.3.2. Działalność pozaedukacyjna jako istotny element "poszerzenia"
wizerunku szkoły w środowisku lokalnym oraz budowania relacji z otoczeniem 
11.7.3.3. Lobbing - niezbędne narzędzie PR służące budowaniu pozycji szkoły w
środowisku lokalnym 
11.7.3.4. Kompleksowe planowanie PR szkoły 
11.7.4. Wizerunek szkoły w sytuacjach kryzysowych 
11.7.5. Współpraca z rodzicami jako narzędzie budowania trwałej relacji szkoły z
otoczeniem 
11.8. Podsumowanie 
Załącznik J. Grupy fokusowe jako sposób diagnozy wizerunku szkoły oraz relacji z
otoczeniem 
 
Rozdział 1 2 
Osobowość i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli (Maciej
Wilski) 
12.1. Wprowadzenie - trudności nauczyciela w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych 
12.2. Osobowość i kompetencje nauczyciela 
12.2.1. Osobowość reaktywna 
12.2.2. Osobowość dryfująca 
12.2.3. Osobowość rozwojowa 
12.3. Aspekt ideologiczny rozwoju osobowości nauczyciela - etyka i prestiż zawodu 
12.4. Aspekt instytucjonalny rozwoju osobowości nauczyciela - środowisko zewnętrzne 
12.4.1. Sztywność roli 
12.4.2. Decyzyjność jednostki 
12.4.3. Wsparcie społeczne 
12.5. Aspekt indywidualny rozwoju osobowości nauczyciela - problemy psychologiczne i
wypalenie zawodowe 
12.5.1. Problemy psychologiczne 
12.5.2. Wypalenie zawodowe 
12.6. Podsumowanie 
 
Załącznik K. Adaptacja grup Balinta na potrzeby nauczycieli 
Bibliografia 
Indeks osób 
Indeks rzeczowy 
O Autorach  
 
424 strony, B5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - RODZINY ZASTĘPCZE I ICH DZIECI WINOGRODZKA L.
 
  - PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI PLASTYCZNEJ POPEK ST.
 
  - POSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W SPRAWACH NIELETNICH EICHSTAEDT K.
 
 - ZARZĄDZANIE TALENTAMI W ORGANIZACJI RED. POCZTOWSKI A.
   - DYSFUNKCJONALNOŚĆ UCZNIÓW GIMNAZJUM IŁENDO-MILEWSKA A.
 
  - DORASTANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ STELTER Ż.
 
  - SUKCES I PORAŻKA TERAPII KRÓTKOTERMINOWEJ RAKOWSKA J.M.
 
  - TERAPIA ZAJĘCIOWA PRAKTYCY – PRAKTYKOM JANUS E. RED.
 
  - KONTEKSTY ZDROWIA I EDUKACJI ZDROWOTNEJ KOŚCIŃSKA E. KUCHCIŃSKA M.
 
  - ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI OLEKSYN T.
 
  - PSYCHOLOGIA MOTYWACJI FRANKEN R.E.
 
  - JAK NAUCZYĆ DZIECI MYŚLENIA PRAKTYCZNY PORADNIK DLA NAUCZYCIELI STERNBERG R. SPEAR-SWERLING L. / I RODZICÓW /
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |