| 
  
 PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI PLASTYCZNEJ
 POPEK ST.  wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2010, wydanie I    cena netto: 69.90  Twoja cena  66,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia twórczości plastycznej
 
Książka „Psychologia twórczości plastycznej” jest pierwszą pozycją naukową z
tego zakresu w Polsce.  
Zbudowana jest z trzech części:  
część I obejmuje teoretyczne podstawy twórczości plastycznej w świetle
głównych nurtów psychologii XX w. i teorii psychopatologicznej, psychoanalizy i
psychologii głębi, psychologii poznawczej, humanistycznej i interakcyjnej. 
Autor wychodzi z założenia, że każda z wymienionych teorii wyjaśnia w jakimś stopniu
istotę i mechanizmy procesu twórczego, uwarunkowania osobowościowe i społeczne, ale
ani jedna z nich nie może pretendować do miana teorii uniwersalnej. 
Część I-szą kończy prezentacja stanowiska holistycznego (teorii interakcyjnej),
traktowanego jako hipotetyczna podstawa do dalszych badań.
Część II-ga to efekt 30-letnich badań empirycznych, prowadzonych osobiści przez
autora, obejmujących fazy i etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży,
zjawisko kryzysu w okresie fizjoplastyki, próby przezwyciężenia tych zahamowań, a
także analizę typologiczną procesu twórczego. Łącznie autor przebadał ponad 25
tysięcy wytworów dzieci od 2 r.ż., młodzieży do 20 r.ż.
Część III-cia to analiza podstawowych funkcji twórczości plastycznej w ujęciu
człowieka (edukacyjnej, projekcyjnej, terapeutycznej). 
Całość ilustrowana przykładami reprodukcji dzieł sztuki i prac dzieci i
młodzieży. Podejście teoretyczne, badania eksperymentalne czynią z tej monografii
pracy oryginalną dla nauki, a także ważną dla praktyki pedagogicznej. 
 
Wstęp 
 
Część I Teoretyczne podstawy mechanizmów twórczości plastycznej 
1. Plastyka jako dziedzina twórczości 
Człowiek jako istota twórcza 
Twórczość – kryteria i kategorie twórczości plastycznej 
Plastyka jako język wypowiedzi i społecznej komunikacji 
 
2. Osobowościowe uwarunkowania twórczości plastycznej 
Wprowadzenie 
Psychopatologiczne poglądy na genezę twórczości plastycznej 
Twórczość plastyczna w świetle psychologii głębi 
Próby wyjaśnienia genezy twórczości plastycznej na podstawie teorii samorealizacji
osobowości 
Badania empiryczne nad osobowością twórczą plastyków 
Modele psychiki ludzkiej 
Twórczość plastyczna w świetle psychologii poznawczej 
Wybitni intelektualiści jako twórcy dzieł plastycznych 
Wpływ różnic indywidualnych na twórczość plastyczną 
Systemowe ujęcie uzdolnień plastycznych na podstawie modeli interakcyjnych 
Wprowadzenie 
Teorie systemów i ich wpływ na ujmowanie koncepcji psychiki ludzkiej 
Wpływ modeli interakcyjnych na pojmowanie struktury uzdolnień plastycznych 
 
Część II Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 
 
1. Rys historyczny badań nad twórczością plastyczną dzieci i młodzieży 
 
2. Plastyka dzieci i młodzieży jako twórczość artystyczna 
 
3. Okresy i fazy w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 
Wprowadzenie 
Okresy i fazy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży – synteza wybranych
poglądów 
Rozwój kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle
dotychczasowych poglądów 
Psychospołeczne uwarunkowania kryzysów w twórczości plastycznej młodzieży w świetle
dotychczasowego piśmiennictwa 
 
4. Dotychczasowe metody analizy wytworów plastycznych 
 
5. Problemy, hipotezy i metody własnych badań 
Problemy i hipotezy badawcze 
Metody badań własnych i ich charakterystyka 
Zakres i populacja osób badanych 
 
6. Psychologiczna analiza i charakterystyka formy i treści wypowiedzi
plastycznych dzieci i młodzieży na podstawie własnych badań empirycznych 
Bazgroty dzieci w wieku poniemowlęcym 
Twórczość plastyczna dzieci wieku przedszkolnego 
Twórczość plastyczna dzieci młodszego wieku szkolnego 
Twórczość plastyczna dzieci w średnim i starszym wieku szkolnym 
 
7. Analiza kryzysu w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 
Istota i objawy zjawisk kryzysowych 
Czynniki warunkujące zjawisko kryzysu w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 
Próby przezwyciężania kryzysu twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w praktyce
szkolnej 
 
8. Próby określenia typologii postaw twórczych na podstawie analizy
materiałów z badań empirycznych 
Wprowadzenie 
Analiza wyników badań empirycznych 
Refleksje końcowe 
 
9. Wnioski 
 
Część III Funkcje twórczości plastycznej w życiu człowieka 
1.Funkcje rozwojowo-edukacyjne w twórczości plastycznej  
Funkcja – znaczenie pojęcia 
Edukacyjna funkcja twórczości plastycznej 
 
2. Twórczość plastyczna jako projekcja osobowości 
Wprowadzenie 
Ekspresja a twórczość plastyczna 
Projekcja jako metoda badania w psychologii 
Projekcja twórcza 
Struktura wytworów plastycznych a język projekcji 
Struktura wytworu plastycznego (S. Popek 1999)  
Analiza projekcyjnych wyznaczników w wybranych testach rysunkowych 
Ekspresja plastyczna dzieci jako informacja projekcyjna 
 
3. Twórczość plastyczna w psychoterapii 
Wprowadzenie 
Twórczość plastyczna w psychoterapii 
„Psychoterapia” i pojęcia pokrewne 
Terapia w procesie twórczości plastycznej w sytuacji indywidualnej i społecznej 
Regulacyjna moc twórczości plastycznej 
Przykładowe programy 
 
 
 
Zakończenie 
Literatura cytowana 
Spis tabel  
 
490 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa twarda Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - PSYCHOLOGIA MOTYWACJI FRANKEN R.E.
 
  - PSYCHOLOGIA UCZNIA I NAUCZYCIELA KOWALIK S. RED.
 
  - DORASTANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ STELTER Ż.
 
  - SUKCES I PORAŻKA TERAPII KRÓTKOTERMINOWEJ RAKOWSKA J.M.
 
  - TERAPIA ZAJĘCIOWA PRAKTYCY – PRAKTYKOM JANUS E. RED.
 
  - POSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W SPRAWACH NIELETNICH EICHSTAEDT K.
 
 - ZARZĄDZANIE TALENTAMI W ORGANIZACJI RED. POCZTOWSKI A.
   - DYSFUNKCJONALNOŚĆ UCZNIÓW GIMNAZJUM IŁENDO-MILEWSKA A.
 
  - JAK NAUCZYĆ DZIECI MYŚLENIA PRAKTYCZNY PORADNIK DLA NAUCZYCIELI STERNBERG R. SPEAR-SWERLING L. / I RODZICÓW /
 
  - RYSUNEK W PSYCHOTERAPII OSTER G.D. GOULD P.
 
  - RODZINY ZASTĘPCZE I ICH DZIECI WINOGRODZKA L.
 
  - KONTEKSTY ZDROWIA I EDUKACJI ZDROWOTNEJ KOŚCIŃSKA E. KUCHCIŃSKA M.
 
  - ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI OLEKSYN T.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |